1. Hem
  2.  » 
  3. Projekt: Tyck till
  4.  » Välbesökt webbinarium om klagomålshantering!

Välbesökt webbinarium om klagomålshantering!

nov 27, 2020 | Projekt: Tyck till

Den 24 november höll vi ett webbinarium med titeln “Klagomålshantering i SoL- och LSS-verksamheter – ett otillräckligt system”.

Webbinariet började med en presentation av Inger Kjellberg, lektor vid institutionen för socialt arbete vid Göteborgs Universitet med titeln “20 år med Lex Sarah. Från vakandeplikt till kvalitetssäkring”.

Efter det höll vi en presentation med om “Klagomålshantering: problem, behov och vägar framåt” där vi analyserade klagomålshanteringens roll i att mäta och förbättra kommunala verksamheters kvalitet. Vi avslutade med att framhäva att klagomålshanteringens främsta syfte istället borde vara att skydda den enskilde mot missförhållanden.

Det var väldigt roligt och givande att få diskutera frågan om brukares möjligheter att göra sin röst när stöd- och omsorgsverksamheter brister tillsammans med cirka 50 representanter från funktionsrättsorganisationer från olika delar av landet. Vi är många som tycker att dagens klagomålshantering är otillräcklig för att säkra brukares rätt att säga ifrån när man har varit med om något dåligt!