Senaste nytt i Tyck tills blogg

På den här sidan bloggar projektledarna My och Karin om vad som händer i projektet. Häng med!

Referengruppsmöte!

Igår samlades projektets Tyck tills referensgrupp på ett Zoom-möte. Referensgruppen har funnits med sedan projektets start och består av representanter från Hjärnkraft, Autism-och Aspergerföreningen, SRF, Antidiskrimineringsbyrån Väst och DHR.

Vi diskuterade bland annat projektets slutkonferens, och hur vi på bästa sätt kan hjälpas åt för att påverka Göteborgs Stads klagomålshantering till det bättre.

Stort tack för alla kloka ord och roliga stunder tillsammans! 

Omtalad lanseringskampanj för Klaga på stan!

I förra veckan placerade vi ut klagomålslådor runt om i centrala Göteborg. Men lådorna har ett stort problem – de är helt omöjliga att använda! Vissa sitter högt upp i luften, andra är vända upp och ned, och en är till och med placerad tre meter ut i kanalen vid rådhuset.

Blå låda i kanalen vid rådhuset i Göteborg. På lådan syns texten "Klagomål" och ett gult lejon som rycker på axlarna.

Med lådorna vill vi demonstrera att Göteborgs Stad gör det onödigt svårt för göteborgarna att klaga när man utsätts för brister i stöd- och omsorgsverksamheter – och att det är enklare att klaga med webbtjänsten Klaga på stan!

Kampanjen har fått stor uppmärksamhet i media, vilket så klart är väldigt kul:

Nu hoppas vi att Göteborgs Stads ansvariga politiker förstår vikten av en fungerande klagomålshantering som tar brukare och anhörigas klagomål på allvar!

Stadsmiljö, en kvinna går förbi två vanliga gula brevlådor och en blå postlåda märkt "Klagomål" som sitter på en 4 meter hög stolpe.

Håll utkik efter Klaga på stan när du är på stan!

Imorgon påbörjas vår kampanj för att lansera webbtjänsten Klaga på stan i centrala delar av Göteborg!

Genom kampanjen vill vi uppmärksamma göteborgarna på hur svårt det är för många att klaga på stöd- och omsorgsverksamheter, och visa att det finns ett enklare alternativ för den som behöver klaga: www.klagapastan.se!

Om du ser kampanjen på stan – tveka inte att fota och skriva om Klaga på stan i sociala medier! Använd gärna hashtaggen #klagapastan eller tagga oss på @klagapastan.

Besök hos Afasiföreningen och RiG!

Under de senaste veckorna har vi hunnit besöka två föreningar för att berätta om projektets erfarenheter och lärdomar.

Först träffade vi Afasiföreningen på själva nordiska Afasidagen! Temat för i år var digital delaktighet, och eftersom vi har arbetat med tillgänglig webb i projektet så passade det perfekt.

 Igår träffade vi medlemmarna i RiG för att prata om varför det är viktigt att klaga, vilka regler och lagar som finns och hur man gör för att klaga på bästa sätt!

 Snart kommer vi även att medverka på ett medlemsmöte hos Autism- och Aspergersföreningen. Det ska bli väldigt kul. 

 Om din förening vill ha ett (digitalt) besök av Tyck till, tveka inte att mejla oss!

Så jobbar Västerås stads äldre- och funktionshinderombudsman

Förra veckan hade vi ett mycket intressant och givande möte med Västerås stads ombudsman för äldre och personer med funktionsnedsättning. Vi tog kontakt då vi fick reda på att tjänsten innefattade att ta hand om brukares klagomål på stöd- och omsorgsverksamheter. Tjänsten hade tidigare hetat “Klagomålsombudman”!

Ombudsmannen jobbade väldigt “hands on” med brukares klagomål, och såg till att de registrerades och skickades till ansvarig verksamhet. Detta kan sättas i kontrast mot den mer övergripande roll som till exempel Göteborgs Stads äldreombudsman har, och som den nya funktionshinderombudsmannen kommer att ha.

Vi diskuterade bland annat behovet av:

  1. En starkare reglering för att säkra brukare och anhörigas kritikrätt gentemot offentliga verksamheter
  2. Ett sätt att klassa klagomål utifrån allvarlighetsgrad för att kunna avgöra vilka klagomål som måste registreras i diariet, och vilka som kan hanteras av personal och chefer internt
  3. En oberoende stödfunktion dit brukare och anhöriga kan vända sig med klagomål, jämför med Patientnämnden.

Det var mycket spännande att få diskutera och bolla våra idéer med en person som själv arbetar med kommunal klagomålshantering. Vi kommer ta vidare våra analyser och funderingar i vårt fortsatta arbete. 

Anmäla, klaga eller tipsa?

I veckan fick vi i projektet ett mejl från en privatperson som uppmärksammade oss på att Diskrimineringsombudsmannen (DO) har ändrat språkbruk. Det som tidigare hette att “anmäla” diskriminering, kallas nu för att lämna “tips och klagomål” om diskriminering.

I praktiken, skriver DO på sin hemsida, innebär ordbytet inte någon förändring av vad som händer när man som enskild hör av sig till myndigheten.

Redan tidigare var det bara en mindre andel av alla anmälningar som utreddes i sak, och ännu färre som ledde till en domstolsprocess. Istället har anmälningarna oftast använts som underlag i DO:s arbete med att förebygga diskriminering – precis som de “nya” tipsen och klagomålen ska göra.

Anmäla – ett klurigt begrepp

Begreppet ” anmäla” är ganska svårt att få grepp om. Det används i skilda sammanhang, och väcker ofta större förväntningar än vad det kan infria.

Den mest “klassiska” typen av anmälan är förmodligen en polisanmälan om brott. Det är förhållandevis tydligt vad en polisanmälan handlar om, vad man kan anmäla och vad som händer sedan. Man kan föreställa sig en domstolsprocess, en dom, ett straff och kanske ett skadestånd till brottsoffret.

Svårare är det med anmälningar till tillsynsmyndigheter (till exempel IVO-anmälan, JO-anmälan, JK-anmälan, och fram tills alldeles nyligen, DO-anmälan). Dessa används i praktiken, precis som DO beskriver, ofta som tips till myndigheternas arbete med tillsyn och granskning.

Och om en anmälan utreds i sak, alltså att myndigheten går på djupet med den fråga du skickar en anmälan om, är målet sällan att ge just dig som anmäler upprättelse eller kompensation. Istället ligger fokus på att hitta generella brister, för att förebygga att andra personer drabbas av samma fel.

Två spaningar

I vårt arbete med Tyck till har vi märkt två saker angående ordet anmäla:

1. Ordet “anmäla” används svepande

Många personer använder “anmäla” som ett samlingsord för att “klaga på ett formellt sätt”. Det ser vi till exempel när vi analyserar vilka sökord folk använder för att hitta till Klaga på stan (t.ex. “anmäla kommunen”, “anmäla läkare”, “anmäla skola”).

Det här är lite synd, för vi tror att det gör att många missar första ledet av klagomålshanteringen, alltså steget där man skickar ett skriftligt klagomål direkt till den kommunala enhet eller förvaltning man är missnöjd med. Om man letar efter hur man gör för att “anmäla”, hittar man ingen information om att klaga.

2. Ordet “anmäla” väcker förhoppningar

Enskilda har ofta förhoppningar om att en anmälan till en granskande myndighet ska leda till en process som påminner om vad som händer när man gör en polisanmälan. Alltså att ens problem utreds i sak, att den granskande myndigheten tydligt säger vem som har rätt och vem som har fel, och kanske att den som anmäler får någon form av kompensation. Det leder förstås till besvikelse om man upptäcker att så inte är fallet.

 

Finputs med Raket

Nu är det inte långt kvar innan lanseringskampanjen för webbtjänsten Klaga på stan drar igång. Inför det stora släppet vill vi såklart att webbtjänsten ska vara i toppform! Vi är redan nu är supernöjda med hur Klaga på stan ser ut och fungerar – men det finns alltid utrymme för förbättringar.

Därför hade vi idag ett möte med Raket webbyrå, för att gå igenom de sista justeringarna som behöver göras. Raket har varit med sedan projektstart och har byggt hela webbtjänsten från grunden. 

Det var verkligen guld att kunna sitta tillsammans med Raket och göra finjusteringar, trots att tjänsten egentligen redan är “färdig”. Vi tittade bland annat närmare på hur formuläret beter sig när man surfar i mobilen, och kom på några förbättringar som Raket kommer att hugga tag i. 

Själva har vi avsatt tid de närmaste veckorna för att gå igenom alla texter på webbplatsen, i syfte att göra dem ännu tydligare och mer lättlästa än vad de redan är. 

Vi är alla taggade på att få lansera webbtjänsten med pompa och ståt!

 

Annonser, föreningsbesök och lansering

En viktig sak under Tyck till-projektets sista termin är att sprida kännedom om webbtjänsten Klaga på stan. Sidan har redan haft mer än 7 500 besökare – men  ju fler som känner till den, desto bättre.

Just nu jobbar vi med att:

  • Boka in (digitala) besök hos Funktionsrätt Göteborgs medlemsföreningar. Tanken är att vi både ska visa Klaga på stan och berätta mer om vad man har för rättigheter och möjligheter när man behöver klaga. Vi har en del träffar inbokade under hösten, men har definitivt tid och lust att besöka fler föreningar. Hör av er till karin.green@funktionsrattgbg.se om ni är intresserade!
  • Annonsera i föreningstidningar och nyhetsbrev:
Klaga på stans logga och texten:Har du problem i Göteborgs Stads verksamheter? Då är det bra att klaga! Lämna ditt klagomål med Klaga på stans enkla formulär. www.klagapastan.se
  • Sist men inte minst: Förbereda höstens stora lanseringskampanj, som förhoppningsvis kommer att märkas ordentligt på stan. Någon gång i oktober ska det bli – men det är mycket praktiskt som ska fixas innan dess!

Slutspurt den sista hösten

Nu är vi tillbaka från semestern, och går därmed in i Tyck till-projektets sista termin. 

Vi sitter för fullt och planerar alla aktiviteter som ska klämmas in i schemat i höst. Den stora grejen är förstås lanseringen av Klaga på stan, så att så många göteborgare som möjligt får reda på hur enkelt det kan vara att klaga. Det är inte helt bestämt än, men någon gång i oktober lär det märkas rejält på stan att webbtjänsten finns. 

Utöver lanseringen, så är vår ambition att få komma ut i så många olika sammanhang som möjligt och dela med oss av erfarenheter och tips från projektets tre år. Vi har redan några Zoom-besök hos medlemsföreningar inbokade, och fler ska det förhoppningsvis bli!

Vi kommer också satsa på ett webbinarium i höst, och förstås projektets slutkonferens lite längre fram. 

Hoppas att vi ses i höst! 

 

Semester

Nu går Tyck till-projektet på semester! Det blir faktiskt vår sista semester, för 2020 är Tyck till-projektets sista år. Tiden har gått otroligt snabbt sedan vi satte igång våren 2018.

Bakom oss lägger vi en konstig vår. I februari och mars hade vi mycket på gång, men det mesta fick ställas in på grund av coronapandemin. 

Nu laddar vi om inför hösten, och siktar på att avsluta projektet med flaggan i topp. Om inget oförutsett händer, väntar bred lansering av Klaga på stan, en erfarenhetsrapport och en slutkonferens. Det kommer också bli full rulle när alla inställda möten och samarbeten som inte blev av under våren ska hämtas in. 

I höst hoppas vi också kunna träffa många av Funktionsrätt Göteborgs medlemsföreningar (och andra föreningar också, såklart!), för att kunna sprida projektets erfarenheter och råd om hur man gör sin röst hörd genom att klaga. 

Vi önskar er alla en trevlig sommar!