Klaga på stans logga

Äntligen är www.klagapastan.se live och öppen för allmänheten!

Klaga på stan är en vidareutveckling av Tyck till-projektets webbplats Synpunkta. Vi är väldigt nöjda med alla förbättringar på den nya sajten, och hoppas att den ska hjälpa många göteborgare som behöver framföra klagomål om brister i stadens verksamheter.

Nya funktioner

Utöver att hela tjänsten har fått nytt utseende, har formuläret uppdaterats med nya funktioner. Vi har bland annat vävt in vägledande hjälptexter, lagt till en smart datumväljare och förtydligat strukturen och förhandsgranskningen.

En annan nyhet är att man kan prata in sin text i formuläret! Att kunna tala in sitt klagomål var ett önskemål från många håll, och vi grubblade länge på hur det skulle lösas.

Polletten trillade ner när vi släppte tanken på att klagomålet skulle levereras till Göteborgs Stad som en ljudfil, och istället kom på att tal-till-text är smidigare. Tipset kom från ett användartest med Begripsam.

Digital smyglansering

Innan corona-pandemin var ett faktum, hade vi tänkt ägna våren åt att lansera och sprida Klaga på stan vitt och brett. Men den stora buller-och-bång-lanseringen får bli i höst istället.

För att ändå sprida kännedom om Klaga på stan, har vi  använt oss av Google Ads, och informerat i Funktionsrätt Göteborgs egna kanaler (till exempel nyhetsbrevet).

Om man ska se saker från den ljusa sidan, har den uppskjutna lanseringen gett oss möjlighet att justera småfel och buggar, redigera texter och lägga till nytt innehåll i lugn och ro – så att Klaga på stan garanterat är top notch när vi lanserar i höst.