I början av april lanserade projektet Tyck till den nya webbtjänsten Klaga på stan. Här berättar projektledarna Karin Gréen och Hannah My Falk om arbetet med att ta fram tjänsten och varför den är så viktig.

Vad är Klaga på stan?

Klaga på stan är en webbtjänst som man kan använda för att skicka klagomål till Göteborgs Stad. Man kan få hjälp med att skriva och skicka sitt klagomål så det hamnar på rätt ställe, registreras och syns i statistiken. Man kan också få texter med information och tips om allt som har med att klaga att göra.

Vad är tanken bakom Klaga på stan?

Tanken bakom tjänsten är hela projektet, Tyck till. Det är jätteviktigt att lämna in klagomål om brister. Många klagomål framförs kanske muntligt eller i ett mail och når aldrig den officiella statistiken. Det är dåligt både för den enskilde som inte får framföra klagomålet ordentligt, men det gör det även svårt för staden att upptäcka brister.

Vi tyckte att det saknades tydlig, begriplig, tillgänglig och tilltalande information om detta och hur man faktiskt kan gå tillväga. Vi ville samla viktig information på ett ställe för att underlätta och göra det tydligare att skicka in klagomål. Vi vill att tjänsten ska vara en trygg kompis som håller en i handen och visar hur man gör när man har varit med om något dåligt.

Projektledarna Hannah My Falk och Karin Gréen berättar om arbetet med att ta fram webbtjänsten Klaga på stan.

Självklart kan man skriva ett eget mail eller brev eller använda stadens egna synpunktsformulär. Men i vår tjänst ställer vi ganska många frågor för att tydliggöra vad som ska vara med, vilken verksamhet det rör, när det hände, vad det ledde till och annan bakgrundsinformation som gör det tydligt. Då hamnar det på rätt ställe och blir lättare att skriva själv. Man kan även prata in i formuläret, så omvandlas det till text.

Vi har haft en diskussion om huruvida man kan klaga i coronatider. Även om det råder något slags undantagstillstånd är det jätteviktigt att patienter och brukare får service och omvårdnad och att staden får veta vad som inte funkar.

Hur länge har ni jobbat med att ta fram Klaga på stan?

Jättelänge! Vi släppte ju en liknande tjänst, Synpunkta, för exakt ett år sedan. Vi var nöjda med Synpunkta, men vi såg mycket som kunde göras ännu bättre. Så vi sökte pengar från Vinnova och satte igång direkt efter semestern förra året.

Vi har jobbat mycket med Begripsam när vi har tagit fram tjänsten. Det har varit kul att höra vad de tycker. Vi visade upp Synpunkta för dem och fick både positiva och negativa kommentarer. De har varit med i hela processen med att ta fram Klaga på stan. Sista gången vi var där fick vi mycket beröm. Det var kul att känna att den var begriplig och bra.

Vi har även jobbat med mer tekniska aspekter av tillgängligheten med Axess Lab i Stockholm. De har granskat sidan löpande och tagit upp punkter så att den ska bli mer tillgänglig, särskilt för personer med skärmläsare. Vi har även samarbetat med webbyrån Raket i hela arbetet med sidan. Illustratör Li Rosén Zobec har tagit fram illustrationerna till sidan.

Hur känns det nu när ni är klara?

Väldigt roligt! Vi är nöjda med sidan och känner oss stolta.

Vi hade planerat att lansera sidan med en stor kampanj ute på stan, men sedan kom corona. Det blev lite snopet då vi hade jobbat så mycket med sidan och precis blivit klara. Men vi får vänta med den stora lanseringen till hösten.

Vi samarbetar med kommunikationsbyrån Hey It’s Enrico Pallazzo som hjälper oss med kampanjen. Det blir jättekul när det är dags för det! Vi ser fram emot att höra feedback och reaktioner kring sidan.

Men även om lanseringskampanjen dröjer finns sidan uppe för användning redan nu. Man får gärna tipsa folk om den och även tipsa oss om det är något som saknas eller buggar. Det är väl det enda positiva med att kampanjen sköts upp, att vi har möjlighet att vrida och vända på den lite mer.