Senaste nytt i Tyck tills blogg

På den här sidan bloggar projektledarna My och Karin om vad som händer i projektet. Häng med!

Träffa oss på stan under Europride och Kulturkalaset!

Håll utkik efter Tyck till under Europride och Kulturkalaset vecka 33!

På stadens gator och torg kommer vi att prata med göteborgare om deras erfarenheter av att vara missnöjd och klaga till kommunen.

Vi kommer att dela ut flygblad om allas rätt att lämna synpunkter på kommunens verksamhet. Vi kommer även att informera om att alla synpunkter som lämnas ska bli registrerade och medräknade i stadens årliga statistik som ska visa chefer och politiker vad som funkar bra och vad som funkar dåligt i Göteborg. Det är viktigt att fler lämnar synpunkter genom de rätta kanalerna – utan göteborgarnas klagomål blir det svårt för organisationer som Funktionsrätt Göteborg att bevisa problem och driva på förändring.

Om du ser oss – kom fram och prata! Vi kommer troligen att synas på långt avstånd. Kan ni gissa vad vi ska klä ut oss till?

Berätta för oss!

Nu är äntligen Tyck tills utlovade frågelista publicerad! Berätta för oss om dina erfarenheter av att vara missnöjd och lämna klagomål till Göteborgs Stad.

Under våren intervjuade vi politiker och tjänstemän. Nu behövs invånare, brukare och anhörigas egna erfarenheter av hur staden hanterar synpunkter och klagomål. Ingen är bättre på att berätta om dina erfarenheter än du själv – och vi vill veta!

Du kommer till frågelistan genom att trycka på länken nedan.

Vi är tillbaka!

Efter sommarsemestern är vi nu tillbaka på kontoret!

Under semestern har vi svettats, badat, vandrat, ridit och stukat en fot (Karins). Nu är vi redo att hugga in i höstens arbete. De första dagarna tillbaka har vi försökt att greppa vad som egentligen hände i våras. Projektets första halvår har verkligen rusat förbi.

Men vi har mycket kunskap som vi längtar efter att dela med oss av. Det kommer vi att kunna göra i slutet av 2018 med vår rapport om synpunktshantering i Göteborgs stad!

 

 

Lite närmare i tiden har vi fokus på synpunktslämnaren, alltså på medborgare och brukare som kan tänkas vilja uttrycka en åsikt eller berätta om en erfarenhet eller ett önskemål för kommunen. I augusti kommer vi helt enkelt att träffa folk! Vi vill ha reda på mer om vad man gör eller inte gör när man är missnöjd med en service som kommunen tillhandahåller.

Mer om detta kommer i ett blogginlägg framöver. Stay tuned!

Vi loggar ut för sommaren

Saker och ting börjar falla på plats

Vårens månader har sprungit förbi, men vi har fått mycket gjort och det har varit väldigt spännande att följa synpunktens väg genom Göteborgs stads olika förvaltningar. Vi har lärt oss väldigt mycket om synpunktshantering genom att intervjua tjänstepersoner. Ibland har våra nyfunna lärdomar lett oss till ännu fler frågetecken. De funderingarna ska vi räta ut ordentligt i höst.

Som ni vet har vi också träffat flera av Funktionsrätt Göteborgs medlemsföreningar och fått ta del av deras erfarenheter och tankar kring projektet och hur det är att höra av sig till kommunen och andra offentliga instanser. Även detta arbete kommer vi att fortsätta med under hösten. Vi hoppas att få komma och besöka just din förening!

Juni har gått åt till att stapla vårt insamlade material på hög, läsa det och sammanfatta det. Med hjälp av ihop-tejpade papper och en whiteboard har vi ställt oss frågorna: Vad vet vi egentligen och vad vi behöver ta reda på härnäst?

Den digitala tiden är här!

Vid sidan om vårt analoga tejp-arbete pågår ett annat spännande arbete! Dagen innan midsommar träffade vi våra kompanjoner på Webbyrån Raket för att förmedla det vi hittills har lyckats lista ut om hur stadens synpunktshantering fungerar, och om privatpersoners uppfattningar om hur det är att höra av sig med sina synpunkter. 

Med våra första resultat i bagaget har Raket nu satt igång på allvar med att designa och bygga projektets webbverktyg! Vi hoppas (och tror!) att vi har gett Raket ett gediget material att utgå från.

Webbverktyget ska hjälpa synpunktslämnare med olika förutsättningar att navigera effektivt i stadens (ibland lite snåriga) synpunktshanteringsprocess. Därför är det viktigt att webbverktyget svarar mot verkliga behov hos enskilda individer, och utgår från en realistisk bild av hur synpunkter hanteras av mottagarna. Det ska bli så kul att följa Rakets arbetsprocess och få ta del av och sprida det färdiga resultatet.

Karin antecknar lärdomar vi dragit på en whiteboard under vår första datainsamlingsperiod.

Vår första illustration av synpunktens väg genom kommunen enligt hur det ska gå till i teorin – och olika fallgropar man ska akta sig för i praktiken. Klart som korvspad!

Glad sommar!

Nu går projektet i ide under sommaren.

Vi kommer tillbaka första veckan i augusti, och kickar igång höstens arbete genom att ge oss ut på stan för att prata med göteborgare under Europride/Kulturkalaset. Mer info kommer i augusti.

Tills dess önskar vi er en solig sommar med många glada stunder (och många inlämnade synpunkter förstås)!

En av många slides i vår Powerpoint-presentation där vi visar upp våra preliminära resultat från datainsamlingen.

En gemensamt lämnad synpunkt

I torsdags hade vi en trevlig kväll tillsammans med Anhörigföreningen Göteborg. Vi presenterade projektet och fick ta del av Anhörigföreningens erfarenheter av hur det kan vara att framföra synpunkter till kommunen och andra offentliga instanser. Det var livliga diskussioner och uppenbart att, som en mötesdeltagare uttryckte det, ”Verkligheten inte alltid motsvarar kartan”.

En synpunkt om synpunktsformuläret

Många av oss är nog vid det här laget helt fullmatade av information om den nya dataskyddsförordningen GDPR. Därför var det kanske inte så konstigt att Anhörigföreningen hajade till inför att Göteborgs Stads synpunkts-formulär hänvisar till personuppgiftslagen, och inte till GDPR i avsnittet om behandling av personuppgifter.

Det var förstås inte annat att göra än att skicka en synpunkt om synpunktsformuläret!

Vi hade webbläsaren projicerad på projektorduk, och mötesdeltagarna dikterade vad My skulle skriva i formuläret. Vips hade vi fått iväg en synpunkt! Det blev en helt oplanerad, men ganska pedagogisk (och lite lustig) illustration av ett av de många sätten man kan gå tillväga för att framföra en synpunkt till Göteborgs Stad.

En styrka att skriva tillsammans

Nästan alla tjänstepersoner vi har intervjuat har betonat att det inte spelar någon roll hur man skriver när man skickar en synpunkt. Långt eller kort, rätt- eller felstavat – allt ska tas omhand på ett likvärdigt sätt.

Men, för den enskilde kan det nog ändå kännas som att det spelar roll hur man formulerar sig. Det brukar ju göra det när man pratar med myndigheter! Dessutom är det, oavsett vem man skriver till, inte alltid helt lätt att få fram vad man menar. Att skriva tillsammans var ett bra sätt att få till formuleringarna och ta sig igenom alla fält, för att ganska snabbt ”komma loss” och kunna trycka på skicka-knappen.

Tack till Anhörigföreningen för att vi fick komma på ert medlemsmöte. Vi hörs vidare framöver!

Anhörigföreningen Göteborg är en av Funktionsrätt Göteborgs 49 medlemsföreningar.

Anhörigföreningen ger stöd åt anhöriga oavsett diagnos, ålder eller kön på den närstående. Man kan vända sig till föreningen för att träffa andra i liknande situation och genom mötet få och ge information och kunskap. Anhörigföreningen jobbar också med påverkansarbete så att du som anhörig får det stöd du är berättigad till enligt lagar och förordningar.

Vi vill träffa din medlemsförening också!

Medlemsföreningarnas kunskap och erfarenheter är extremt värdefulla för projektet!

I juni vill vi träffa så många föreningar som möjligt. Vi vill höra vad ni funderar på när det gäller att göra er röst hörd till kommunen och andra offentliga instanser. Vad är utmaningar ur ert perspektiv? Vad skulle projektet kunna göra för nytta för er?

Vi kan förstås också boka in träffar efter semestern.

Vi lägger upp besöket så att det passar er. Antingen kommer vi till er och håller en presentation följt av samtal på t.ex. ett medlems-, nätverks- eller styrelsemöte. Eller så träffas vi ännu mer informellt med den eller de som är intresserade och ”bara pratar”. Kommer ni till oss på kansliet i Dalheimers hus bjuder vi givetvis på fika!

Mellanlandning efter första intervjuvändan

Första intervjuvändan är avslutad! De tre senaste veckorna har vi genomfört nio intervjuer med centrala tjänstepersoner på olika förvaltningar i Göteborgs Stad. Det har varit ganska intensivt, men mest av allt spännande. Tack till alla som tagit sig tid att träffa oss och svara på våra frågor!

Som en bonus har vi fått åka runt i Göteborg och jobba på lite otippade platser när vi inte hunnit tillbaka till kontoret mellan intervjuerna. Det går till exempel utmärkt att sköta mailen från en krokodil på Kortedala torg…

Nu håller vi som bäst på att transkribera de sista intervjuerna. Nästa steg är att gå igenom materialet för att skapa en överblick av vad vi har fått veta hittills. Därefter får vi besluta om vilka luckor som är viktigast att fylla igen, och sedan välja metod utifrån vad vi behöver ta reda på. Det blir definitivt fler intervjuer (några är redan inbokade), men det lutar också åt att vi kommer att komplettera med andra metoder.

Vid det här laget har vi blivit riktiga synpunkts-nördar, och skulle nog helst fördjupa oss i allt. Men det har vi tyvärr inte tid till. Det gäller att hålla fokus på projektets uppdrag, och vilka frågor som är viktigast att få svar på. Så det blir till att sålla!

Hittills har projektet tuffat på i ordentlig fart – vi har faktiskt fått väldigt mycket gjort på ganska kort tid. Men något vi inte har lyckats med är att få ordning på frågelistan för lämnare, som vi lovade att publicera här på hemsidan under maj månad. Vi satsar på juni för frågelistan istället!

Besök hos DHR:s nätverk Öppna Göteborg

I onsdags besökte projektledarna Karin och My DHR:s nätverk Öppna Göteborg. Nätverkets fokus är att göra Göteborg mer tillgängligt för personer med nedsatt rörelseförmåga, och man jobbar särskilt med byggnads- och trafikfrågor. Syftet med besöker var dels att sprida kännedom om projektet, men framför allt att få ta del av DHR:s perspektiv och kunskap i de frågor Tyck till jobbar med.

Mötet inleddes med att Karin presenterade Tyck till-projektet och berättade om vad vi håller på med just nu (intervjuer!). Vi är ju precis i början av datainsamlingen till studien, så det går förstås inte att säga att vi har någora resultat med stort R ännu. Men vi berättade ändå lite om vad vi noterat hittillls utifrån intervjuerna och dokumentstudier.

Sedan blev det ett samtal mellan projektledarna och mötesdeltagarna. Om projektet, om att lämna synpunkter och klagomål, om hur DHR har jobbat med klagomål fram till idag, vad det finns för problem i nuläget och om hur det borde funka. Det låter kanske klyschigt – men vi fick verkligen med oss massor av bra idéer som vi kommer att ta med oss i projektets fortsatta arbete.

DHR Göteborgsavdelningen är en av Funktionsrätt Göteborgs 49 medlemsföreningar.

DHR står för Delaktighet, Handlingskraft, Rörelsefrihet. DHR jobbar för att göra samhället tillgängligt, så att ingen ska behöva avstå aktiviteter för att man inte kan komma in/fram med rullstol eller annat hjälpmedel.

Vi vill träffa din medlemsförening också!

Medlemsföreningarnas kunskap och erfarenheter är extremt värdefulla för projektet!

I juni vill vi träffa så många föreningar som möjligt. Vi vill höra vad ni funderar på när det gäller att göra er röst hörd till kommunen och andra offentliga instanser. Vad är utmaningar ur ert perspektiv? Vad skulle projektet kunna göra för nytta för er?

Vi kan förstås också boka in träffar efter semestern.

Vi lägger upp besöket så att det passar er. Antingen kommer vi till er och håller en presentation följt av samtal på t.ex. ett medlems-, nätverks- eller styrelsemöte. Eller så träffas vi ännu mer informellt med den eller de som är intresserade och ”bara pratar”. Kommer ni till oss på kansliet i Dalheimers hus bjuder vi givetvis på fika!

Ett stort tack till  DHR för att vi fick komma och ”sno” en timme från nätverkets möte! Vi ser fram emot att komma tillbaka på ett nytt besök längre fram i projektet. Vi ser också fram emot att prata vidare med de medlemmar som anmälde intresse av att träffa oss i en enskild intervju.

Nu jobbar vi vidare med intervjuerna med Göteborgs Stad, och nästa vecka ska vi träffa Anhörigföreningen.

Tre intervjuveckor

Vad händer? Intervjuer händer!

De närmsta tre veckorna har vi tio intervjuer inbokade med olika förvaltningar i Göteborgs Stad. Intervjuerna handlar förstås om synpunktshantering, och vi hoppas att vi i juni vet betydligt mycket mer om hur man ska göra för att lämna en ”bra” synpunkt än vad vi vet idag. När den här första omgången av intervjuer är genomförd sammanställer vi vad vi har fått reda på, och tar beslut om vad nästa steg i studien ska bli.

Vi har också ett par träffar med Funktionsrätt Göteborgs medlemsföreningar på gång. Det ser vi fram emot!

 

Studiebesök på nämndsammanträden

Tisdagen den 24 april gjorde vi studiebesök på två nämndsammanträden. Syftet var att ta reda på om och hur synpunkter till förvaltningen når politikerna i nämnden. Inför studiebesöken mailade vi samtliga stadsdelsnämnder och 9 facknämnder i Göteborg, med frågor om deras rutiner för att ta upp synpunkter på nämndsammanträden.

 

Olika nämnder gör på olika sätt

Av mailutskicket lärde vi oss att nämnderna i Göteborg gör på olika sätt. Västra Hisingen har ”Inkomna synpunkter” som en stående punkt på varje möte. Underlaget består av en sammanfattning av den senaste månadens inskickade synpunkter och hur förvaltningen hanterat dem. Angered behandlar synpunkter som en del av punkten ”Anmälan av inkomna och upprättade handlingar”. Underlaget till politikerna består, så vitt vi förstår, av en lista över de diarieförda synpunkterna. Politikerna ser synpunkternas rubriker, men inte innehållet. I andra nämnder tas synpunkter inte upp alls (av olika anledningar – vissa förvaltningar svarade att de inte får några synpunkter, andra svarade att synpunktshanteringen helt och hållet sköts av personalen).

 

Lång väntan på Västra Hisingen…

Vi valde att besöka Västra Hisingen eftersom de skiljer ut sig genom att behandla synpunkter i en särskild punkt, och Angered eftersom det där skulle göras en särskild dragning om synpunktshanteringen under kommande nämndsammanträde.

Studiebesöket på Västra Hisingens nämndsammanträde gick inte så bra. Vi kom till mötet i god tid, men på väg in i mötesrummet fick vi  reda på att mötet skulle inledas med sekretessärenden. Vi väntade i mer än en timme på att få komma in, men inget tydde på att mötet var på gång att öppnas för allmänheten. Så vi packade ihop och åkte till Angered istället. Där var informationen gentemot allmänheten tydligare! Det var lätt att hitta till mötet, och stämningen var överlag väldigt välkomnande.

 

… och ett givande besök i Angered

Det som var mest givande med studiebesöket i Angered var att höra dragningen om synpunktshantering och politikernas följdfrågor, att  prata med andra besökare om att lämna synpunkter, och att prata med några av politikerna om hur de tolkar och använder de inkomna synpunkterna. Ett litet ”resultat” är att Angeredspolitikerna i första hand reagerar när det blir ovanligt många synpunkter inom ett område. Eftersom de bara ser synpunkternas rubriker i diariet, är antalet det de har att gå på. Så vill man att politikerna i Angered ska haja till inför ens klagomål, kan det vara en poäng att dela upp det man vill säga i en synpunkt per klagomål snarare än att skriva en lång text där allt står med. Vi hoppas kunna följa upp de ganska korta samtalen med mer ordentliga intervjuer.

 

Den som väntar på något gott!

Med Västra Hisingen gör vi ett nytt försök den 29 maj och håller tummarna för bättre lycka då. Vi fick i efterhand information om att det hade blivit en akut ändring i planeringen av mötet vi skulle på, och att det var därför det dröjde så innan mötet öppnades för allmänheten.

 

Karin sitter och väntar på att få komma in på Västra Hisingens nämndsammanträde

Bättre lycka i Angered!

Hur gör man för att besöka ett nämndsammanträde?

I Göteborg finns stadsdelsnämnder och facknämnder. Vissa nämnders möten är öppna för allmänheten. Man får lyssna men inte prata under mötet, förutom under de eventuella tider som finns avsatta för frågor och kommentarer från allmänheten.

På Göteborgs Stads hemsida finns information om alla stadsdelsförvaltningar och fackförvaltningar. Leta upp den förvaltning vars nämnd du är intresserad av att besöka, och klicka på ”Nämnden” eller ”Nämndens arbete”. Under ”Mötestider” hittar du information om tiderna för nämndens kommande möten.

Vi tror att det är bäst att höra av sig i förväg och kolla om man kan komma på mötet. När vi gjorde vårt mailutskick märkte vi nämligen att alla nämnder inte har skrivit ut på sina hemsidor om mötena är öppna eller stängda. Utifrån vår erfarenhet kan vi också rekommendera att man frågar mer specifikt om när mötet öppnas för allmänheten, så slipper man sitta och vänta utanför medan nämnden behandlar sekretessärenden.

Föreläsning om klagomål i vården

Nya bestämmelser om klagomål i vården
Onsdagen den 19 april var vi på en föreläsning om klagomål i vården som ordnades av HSO Västra Götaland (snart Funktionsrätt Västra Götaland).

Bakgrunden till föreläsningen är den nya lagen (2017:372) om stöd vid klagomål mot hälso- och sjukvården, som började gälla den 1 januari 2018. Samtidigt trädde förändringar i patientsäkerhetslagen (2010:659) i kraft, som innebär att vårdgivare är skyldiga att ta emot klagomål, svara ”snarast” och ”på lämpligt sätt” samt vidta åtgärder när det behövs.

 

Patientnämndens klagomålsverksamhet

På föreläsningen fick vi bland annat höra Patientnämnden Göteborgs ordförande Carina Liljseand (L) berätta om Patientnämndens klagomålsverksamhet.

Patientnämnden är en nämnd i Västra Götalandsregionen, som har till uppdrag att värna patientsäkerheten genom att vara en oberoende part som ska hjälpa patienter som råkat ut för dåliga saker i vården. Patientnämnden ska också analysera patienternas klagomål och uppmärksamma de som bestämmer, och utövar tillsyn, över vården på risker och brister.

Det var intressant att höra Carinas beskrivning av hur Patientnämndens kansli tar emot de som som vill klaga. Carina tryckte på att det ska vara ett ”vanligt” och obyråkratiskt bemötande, där kansliet hjälper den som råkat ut för något att formulera sitt klagomål.

Det var också intressant att höra att politikerna i nämnden förhåller sig både till hur många klagomål som har kommit in, och till klagomålens allvarlighetsgrad. Carina menade att ett väldigt allvarligt klagomål kan visa på lika stora brister som som tio, lite mindre allvarliga, klagomål.

 

Presentation av projektet

När HSO VG:s program var slut fick vi chansen att kort presentera projektet Tyck till för de som var där och lyssnade. Vi berättade om syftet med projektet och att vi framöver gärna vill prata med personer om hur de gör (eller inte gör) när de är missnöjda.

Tack till HSO VG för en givande kväll!

 

Patientnämnden Göteborgs ordförande Carina Liljesand berättar om hur patientnämnderna i VGR är organiserade

Många eller långa? Eller både och eller mittimellan?

När vi i projektet undersöker hur synpunkter tas emot, är det här med om mottagaren analyserar synpunkterna kvalitativt eller kvantitativt (eller både och) en av de saker vi vill veta mer om. Hur synpunkterna används spelar roll för vilka sätt som är bäst att lämna dem på.

För om mängden synpunkter är det viktigaste, kanske det är bäst att den som lämnar synpunkter delar upp det man vill framföra i flera delar. Om det däremot är innehållet som står i fokus, blir det kanske viktigare att man lägger krutet på att formulera sig på rätt sätt. (En given följdfråga på det är förstås: Vad är ”rätt sätt”?)

Vår ambition är att ta reda på så mycket om hur synpunkter tas emot och används, att vi längre fram i projektet ska kunna ge gedigna och smarta råd om hur man bäst ska lämna sin synpunkt.

Hur gör du när du är missnöjd?

Vi vill prata med dig!

Vi söker dig som någon gång har varit missnöjd med en tjänst eller service som tillhandahålls av kommunen eller av en myndighet.

Kanske har färdtjänsten varit försenad? Kanske blev du dåligt bemött av en tjänsteperson? Kanske har hemtjänsten inte dykt upp?

Vi vill gärna veta mer om vad du gjorde (eller inte gjorde) i den situationen.

För oss är det intressant att få veta mer om dig som har lämnat en synpunkt någon gång. Men även du som aldrig har lämnat en synpunkt har mycket att bidra med till undersökningen.

Projektet Tyck till! ska ta reda på så mycket som möjligt om synpunkter och klagomål. Vi vill veta mer om hur och varför de lämnas (eller inte lämnas), och hur och varför de tas emot (eller inte tas emot). Därför bjuder vi nu in till intervjuer, och hoppas att just du vill prata med oss om hur du gör när du är missnöjd.

En intervju tar max en timme, och du väljer den tid och plats som passar dig bäst. Vi tänkte sätta igång med intervjuerna i maj. Du kommer att träffa projektledarna My Falk och Karin Gréen. Självklart ordnar vi tolk om det behövs.

Undersökningens resultat ska presenteras i en rapport hösten 2018. Det som kommer fram i intervjuerna ska också användas för att skapa ett riktigt bra webbverktyg, som kan underlätta för den som vill lämna synpunkter. Du kan givetvis vara helt anonym om du så önskar.

Om du är osäker på vad en synpunkt är och undrar om du själv har lämnat en någon gång, så kan du gå in på Göteborgs Stads sida för synpunkter.

 

Om du vill vara med eller har några frågor, skriv till

hannah.my.falk@funktionsrattgbg.se 

karin.green@funktionsrattgbg.se 

Eller ring till oss på

031-24 03 23